ΤΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΤΗΣ ΚΟ ΑΤΤΙΚΗΣ Την Κυριακή η εκδήλωση για τους ναυτεργάτες

Εγγραφο του Λιμεναρχείου με το οποίο ενημερώνει το
υπουργείο Δημόσιας Τάξης ότι δεν μπόρεσε
να εντοπίσει δύο στελέχη του ΚΚΕ 
Μεγάλη πολιτική - πολιτιστική εκδήλωση θα πραγματοποιήσει η ΤΟ Μεταφορών της ΚΟ Αττικής, την Κυριακή 29/11, στις 11 π.μ., με ομιλητή τον ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, και θέμα: «Οι θέσεις του ΚΚΕ για τη ναυτιλία και η πρωτοπόρα συμβολή του στους αγώνες των ναυτεργατών». Στην εκδήλωση, που θα πραγματοποιηθεί στο πλοίο «Hellas Liberty» (Ακτή Βασιλειάδη, λιμάνι Πειραιά - Πύλη Ε2), θα τιμηθούν πρωτοπόροι βετεράνοι ναυτεργάτες, θα προβληθεί ντοκιμαντέρ και θα υπάρξει καλλιτεχνικό πρόγραμμα.
Παράλληλα, από τις 29 Νοέμβρη έως τις 6 Δεκέμβρη, στο πλοίο «Hellas Liberty» θα λειτουργήσει έκθεση αρχειακού υλικούαπό την πρωτοπόρα συμβολή του ΚΚΕ στη δράση και τους αγώνες των ναυτεργατών, στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, από δίκες, ναυάγια κ.ά. Θα παρουσιάζονται γράμματα εξορίστων, φυλακισμένων, εκτελεσμένων ναυτεργατών προς το ΚΚΕ και τις οικογένειές τους, χειροποίητες κατασκευές, εργαλεία κ.ά.
Πολύτιμη προσφορά
Συνεχίζοντας την παρουσίαση αρχειακού υλικού από την έκθεση που θα γίνει στο «Hellas Liberty» κάνουμε σήμερα αναφορά στην περίοδο που αφορά το δεύτερο μισό του προηγούμενου αιώνα ως πρόσφατα (στον «Κυριακάτικο Ριζοσπάστη» είχαμε παρουσιάσει το πρώτο μέρος).
Η μεγάλη προσφορά του ΚΚΕ και της ΚΟΝ στον αγώνα των ναυτεργατών, ευρύτερα του εργατικού - επαναστατικού κινήματος διαπερνάει κάθε περίοδο, συνεχίζεται τη δεκαετία του '50 και του '60. Συνεχίζεται στις συνθήκες μεγάλων διώξεων που πήραν και τη μορφή της «μαύρης λίστας», για να στερηθούν οι αγωνιστές το δικαίωμα στη δουλειά και να υποχωρήσουν. Συνεχίζεται με τη συγκρότηση του «Δημοκρατικού κινήματος των ναυτεργατών» στις αρχές της δεκαετίας του '60, την ίδρυση της «Ενιαίας Αντιδικτατορικής Κίνησης Ελλήνων Ναυτεργατών», της ΕΑΣΚΕΝ, το Σεπτέμβρη του 1967 που έδωσε σκληρές μάχες κατά της φασιστικής δικτατορίας.
Εσωκομματική αναφορά για σύσκεψη στελεχών του ΚΚΕ
που δούλευαν σε διάφορα λιμάνια και βαπόρια,
με θέμα την εφαρμογή των αποφάσεων της
12ης Ολομέλειας 
Αλλά και ύστερα, στην περίοδο μετά τη μεταπολίτευση, οι αγώνες που δόθηκαν, που δίνονται καθημερινά είναι πολύ σημαντικοί. Ξεχωρίζουν οι απεργίες στην ακτοπλοΐα το 1979, στα ποντοπόρα πλοία το 1981, το 1983, οι πολυήμερες απεργίες το 1986 και το 1987, οι απεργίες της δεκαετίας του '90 και του 2000.
Πρόκειται για σκληρές συγκρούσεις με την αντεργατική πολιτική των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, αναμετρήσεις με το εφοπλιστικό κεφάλαιο και τον κατασταλτικό μηχανισμό για το δικαίωμα στη δουλειά, στην Κοινωνική Ασφάλιση, στην αύξηση των μισθών και των συντάξεων κατά της μείωσης των οργανικών συνθέσεων και τα άλλα προβλήματα. Ταξικοί αγώνες που αντιμετώπισαν την πολιτική επιστράτευση των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, το 2002 και το 2006, προσφέροντας στο ναυτεργατικό, στο εργατικό κίνημα σπουδαία πείρα στην πάλη κατά της αντεργατικής πολιτικής και της αστικής νομιμότητας.
Σ' όλο αυτό το διάστημα, η δουλειά στην τραπεζαρία, στη γέφυρα, στη μηχανή και στις άλλες επιστασίες, η δουλειά με το «Ριζοσπάστη» και την εφημερίδα «Ναυτεργατική», οι νέοι συνδρομητές, η προσπάθεια εγγραφής νέων μελών στα σωματεία, η προσπάθεια οργάνωσης κομματικών πυρήνων, είναι συστατικά στοιχεία της δουλειάς των κομμουνιστών στα καράβια.
Στο στόχαστρο
Σε τηλεγράφημα με ημερομηνία 18-2-1950 διαβάζουμε: «Το ελληνικό γραφείο πληροφοριών του Λονδίνου πληροφορείται από την Αμερική ότι στις 30 Ιανουαρίου η αμερικάνικη αστυνομία επέδραμε σ' ένα ελληνικό εστιατόριο της Νέας Υόρκης και συνέλαβε 15 ναυτεργάτες. Οι συλληφθέντες ναυτεργάτες είναι μέλη της ΟΕΝΟ και περιλαμβάνονται στο "μαύρο πίνακα" (μπλακ λιστ) που καταρτίσθηκε από τη μοναρχοφασιστική κυβέρνηση και τους εφοπλιστές και στάλθηκαν στο γνωστό νησί "Ελις Αϊλαντ" με την κατηγορία ότι έληξε η άδεια παραμονής τους. Η ΟΕΝΟ κατήγγειλε ότι οι συλλήψεις αυτές έγιναν λίγες μόλις ώρες μετά τη διατύπωση των αιτημάτων των ναυτεργατών για αύξηση των αποδοχών τους κατά 40%. Ο Γραμματέας της ΟΕΝΟ στη Νέα Υόρκη Νίκος Καλούδης δήλωσε ότι οι συλλήψεις των 15 ναυτεργατών αποτελούν μια νέα προσπάθεια που έχει σκοπό να εκβιαστούν οι ναυτεργάτες να δεχθούν την πληρωμή των 27 σεντς την ώρα που προτείνουν οι εφοπλιστές. Οι συλληφθέντες ναυτεργάτες κινδυνεύουν τώρα να μεταφερθούν στην Ελλάδα και να υποστούν αντίποινα, λόγω του ότι είναι μέλη της ΟΕΝΟ. Υπάρχει ακόμα και κίνδυνος για τη ζωή τους».
Από την απεργία του 1987. Απεργοί στους κάβους
Σε άλλο τηλεγράφημα με ένδειξη Αμβέρσα 14 Δεκέμβρη διαβάζουμε: «Ο πλοίαρχος του καραβιού Α. με ξένη σημαία αρνήθηκε να δώσει στον προξενικό λιμενάρχη τη λίστα του πληρώματος και να υποδείξει τους αγωνιστές ναυτεργάτες μέλη του πληρώματος (...) του είπε: "εγώ είμαι πλοίαρχος και όχι ρουφιάνος της αστυνομίας και οι ερωτήσεις σου με υποτιμούν και δεν τις επιτρέπω"».
Την ίδια περίοδο, αποκαλύπτεται το ερωτηματολόγιο των αμερικανικών αρχών στα ελληνικά πληρώματα: «Είσαι μέλος της ΟΕΝΟ; Κάνετε συνελεύσεις; Ποιος ή ποιοι τις οργανώνουν; Κάνετε εράνους; Είσαι μέλος του ΚΚΕ; Δίνεις λεφτά; Πολέμησες στην κατοχή;».
Παράλληλα, η ευρισκόμενη στα χέρια των εφοπλιστών ΠΝΟ με προκήρυξή της κάνει καθαρό το ρόλο της. Διαβάζουμε: «Ελληνες ναυτικοί προσέξτε. Η αναρχική Κομμουνιστική οργάνωσις ΟΕΝΟ (...) είναι περισσότερο από κάθε άλλη φορά ύπουλη και επικίνδυνη (...) πραγματικός σκοπός των ανθρώπων αυτών είναι (...) να σας παρασύρουν σε παράνομες ενέργειες και να προκαλέσουν ανωμαλίες και ταραχές στα πλοία».
Η ασφάλεια στέλνει στις 30 Δεκέμβρη του 1964 τηλεγράφημα με θέμα «Εκδοσις κομμουνιστικής Εφημερίδος», αφορά την «Ναυτεργατική Ενωση» και εντέλλει: «Παρακολουθήσατε καταλλήλως και αθορύβως, εάν η εν λόγω εφημερίς διοχετεύεται εις τα πληρώματα (...) αναφέρατε στοιχεία πλοίου και ατόμων άτινα επρομηθεύθηκαν ταύτην».
1981. Συλλαλητήριο αλληλεγγύης στην Αθήνα ενάντια
στην καθαίρεση της ταξικής διοίκησης της ΠΕΜΕΝ 
Η χούντα «απολύει» τη διοίκηση της ΠΕΜΕΝ και εγκαθιστά δική της. Αυτή με προκήρυξη αναγγέλλει το τέλος των «επιτροπών πλώρης»: «Τα ληφθέντα υπό της Εθνικής Κυβερνήσεως μέτρα υπέρ των ναυτεργατών έθεσαν εκτός μάχης τις περιβόητες "επιτροπές πλώρης" τις οποίες συνέστησε εις τα Ελληνικά εμπορικά πλοία και κατηύθυνε το υποκατάστατον του ΚΚΕ η ΕΔΑ διά του τυφλού της οργάνου του Τόνυ Αμπατιέλου».
Η μεταπολίτευση παραλαμβάνει αλώβητο το μηχανισμό των εφοπλιστών. Επί πρώτης κυβέρνησης ΝΔ το φακέλωμα βασιλεύει. Πλοίαρχος πληροφορεί με απόρρητο έγγραφο ότι «ο μηχανικός (τάδε) δεν επέδειξε καλή στάση κατά την περίοδο της απεργίας». Η «αλλαγή» με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ παραλαμβάνει τη σκυτάλη: Με απόρρητο έγγραφό τους οι «Μινωικές» στέλνουν σε ναυτιλιακούς πράκτορες την «μπλακ λιστ» με την υπόδειξη «να μην επαναπροσληθούν δεδομένου ότι δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις της εταιρείας».
Διεθνιστική αλληλεγγύη

Στις 31 Μάη του 1952 διαβάζουμε: «Το πλήρωμα του καραβιού Κεχριά στην Αμερική όταν πληροφορήθηκε ότι πρόκειται να μεταφέρει υλικό στην Κορέα αρνήθηκε να δουλέψει. Ολοι οι ναυτεργάτες εγκατέλειψαν σύσσωμοι το καράβι εκδηλώνοντας έτσι την αγανάκτησή τους για τα εγκλήματα των Αμερικάνων επιδρομέων στην Κορέα». Και στις 6 Σεπτέμβρη 1965 διαβάζουμε: «Το ένα μετά το άλλο τα πληρώματα ελληνικών σκαφών αρνούνται να μεταφέρουν πολεμοφόδια στο Νότιο Βιετνάμ εκφράζοντας την αγανάκτησή τους για την αμερικανική εισβολή και την αλληλεγγύη προς τους εργαζόμενους της πολύπαθης αυτής χώρας».
Ετικέτες

Δημοσίευση σχολίου

[blogger]

MKRdezign

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget