ΕΕ - ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΔΕΣΦΑ Περαιτέρω «πάγωμα» στο φόντο των εντεινόμενων ενεργειακών ανταγωνισμών

Ενεργό ρόλο στα ενεργειακά παζάρια επιδιώκει και η νέα συγκυβέρνηση
Την ένταση των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών για τον έλεγχο των πηγών ενέργειας και των δρόμων μεταφοράς τους, στους οποίους συμμετέχει δραστήρια και η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για λογαριασμό των συμφερόντων της εγχώριας αστικής τάξης, σηματοδοτεί η απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ να παρατείνει επ' αόριστον την «έρευνα σε βάθος» που διεξάγει για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ ΑΕ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου), με την πώληση του 66% των μετοχών του στην αζέρικη εταιρεία SOCAR.
Συγκεκριμένα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 21 Γενάρη - δηλαδή 4 μέρες πριν τις εκλογές στην Ελλάδα - αποφάσισε ότι τελικά δε θα ανακοινώσει τα συμπεράσματα της έρευνάς της στις 22 Απρίλη, όπως είχε προγραμματιστεί, αλλά... αργότερα. Την απόφαση αυτή δεν την δημοσιοποίησε αμέσως, αλλά την γνωστοποίησε πριν λίγες μέρες στην ιστοσελίδα της.
Υπενθυμίζουμε ότι η συμφωνία της εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ από τη SOCAR είχε κλείσει τον Ιούνη του 2013. Λίγους μήνες αργότερα, στις 25/11/2013 έγινε η πρώτη παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διεξάγοντας προκαταρκτική έρευνα προκειμένου να διερευνήσει αν από την εξαγορά αυτή «νοθεύεται ανταγωνισμός» στην αγορά φυσικού αερίου στην Ελλάδα, δηλαδή αν «ρίχνονται» ευρωενωσιακά μονοπώλια. Το Νοέμβρη του 2014 ξεκίνησε και την «έρευνα σε βάθος».
Στην αρχική έρευνα της ΕΕ είχε διαπιστωθεί ότι η εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από την αζέρικη εταιρεία θα μπορούσε να οδηγήσει σε«δυνατότητα περιορισμού της πρόσβασης ανταγωνιστών στο ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου» και «στην πρόσβαση στο δίκτυο φυσικού αερίου που περιλαμβάνει και τον τερματικό σταθμό LNG της Ρεβυθούσας». «Οι δραστηριότητες της Socar», ανέφερε η ανακοίνωση της ΕΕ, «περιλαμβάνουν την παραγωγή φυσικού αερίου και τη χονδρική πώληση φυσικού αερίου στην Ελλάδα μέσω του Νοτίου Αξονα (αγωγός ΤΑΡ) και ο ΔΕΣΦΑ κατέχει και λειτουργεί το σύστημα φυσικού αερίου στην Ελλάδα και τον τερματικό σταθμό LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) στη Ρεβυθούσα».
Πιο ειδικά, κατά την Επιτροπή με την πώληση του ΔΕΣΦΑ στην SOCAR, υπάρχει το ενδεχόμενο «να μειωθεί ο ανταγωνισμός προμήθειας φυσικού αερίου στη χονδρική αγορά στην Ελλάδα, διότι θα μπορούσε να επιτρέψει στη συγχωνευθείσα επιχείρηση να εμποδίσει την πρόσβαση στο ελληνικό δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου στους ανταγωνιστές της Socar, περιορίζοντας τις επενδύσεις σε μελλοντικές επεκτάσεις της παραγωγικής ικανότητας εισαγωγής, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης του υγροποιημένου φυσικού αερίου». Ακόμα «θα μπορούσε να περιορίσει τις εισροές αερίου στην Ελλάδα με μια ευνοϊκή για τη Socar διαχείριση του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου έναντι των ανταγωνιστών της» και ότι «η Socar μπορεί να έχει και κίνητρο αποκλεισμού των ανταγωνιστών της από την πρόσβαση στο δίκτυο φυσικού αερίου για να ενισχύσει την κερδοφορία της. Επιπλέον, το ελληνικό ρυθμιστικό πλαίσιο θα ήταν απίθανο να αποτρέψει τη Socar από μια τέτοια πρακτική. Αυτό θα μπορούσε να μειώσει τον αριθμό των σημερινών και δυνητικών προμηθευτών φυσικού αερίου στην Ελλάδα και να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου».
Επιπλέον δημοσιεύματα αναφέρουν ότι «ο προβληματισμός της ΕΕ συνδέεται κυρίως με το γεγονός ότι η Socar παρουσιάζει παρόμοια χαρακτηριστικά (καθετοποιημένη εταιρεία, παραγωγός αερίου και εμπορίας) με αυτά της ρωσικής Gazprom. Ο,τι ισχύσει για τη Socar θα αποτελέσει νομικό προηγούμενο που μπορεί να αξιοποιηθεί μελλοντικά από την Gazprom και να δυσκολέψει τα σχέδια της Ευρώπης για ενεργειακή απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο».
Επανεμφάνιση της ελβετικής «Fluxys»
Ωστόσο ταυτόχρονα με τη νέα ανακοίνωση της ΕΕ επανεμφανίστηκε η ελβετική εταιρεία «Fluxys» να διεκδικεί μερίδιο από το ΔΕΣΦΑ. Υπενθυμίζεται ότι ο ελβετικός μονοπωλιακός όμιλος, από τους μεγαλύτερους στη διαχείριση και διακίνηση φυσικού αερίου, είχε την υποστήριξη της ΕΕ η οποία στην αρχική διαπραγμάτευση για την πώληση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη εταιρεία είχε προτείνει να μεταβιβαστεί το ποσοστό του 17% στην «Fluxys». Αυτό αρχικά είχε απορριφτεί από τη SOCAR, αλλά όπως όλα δείχνουν το σενάριο αυτό τώρα επανέρχεται. Να σημειωθεί εδώ ότι «Fluxys» και SOCAR είναι συνέταιροι, καθώς και οι δύο συμμετέχουν στην κοινοπραξία των επιχειρηματικών ομίλων που έχουν αναλάβει την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ.
Σε κάθε περίπτωση, στα παζάρια αυτά συμμετέχει ενεργά και η νέα συγκυβέρνηση, σπρώχνοντας βαθύτερα το λαό στους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς. Η κυβέρνηση έχει κάνει σαφές ότι αποδέχεται πλήρως τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ. Μάλιστα οι τελευταίες αυτές εξελίξεις έρχονται στο φως της δημοσιότητας λίγες μέρες μετά από τις «διαπραγματεύσεις» του υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Π. Λαφαζάνη, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, όπου συμμετείχε στο πρώτο Συμβουλευτικό Συμβούλιο των υπουργών Ενέργειας των χωρών τις οποίες διασχίζει ο «Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου», τμήμα του οποίου είναι ο αγωγός TAP.
Οπως έγινε γνωστό, ο Π. Λαφαζάνης κατά τη διάρκεια των συναντήσεων που είχε στο περιθώριο του Συμβουλίου είχε συνομιλίες με τους εκπροσώπους της SOCAR, όπου φέρεται να συζήτησε την περίπτωση η SOCAR να εξαγοράσει λιγότερο από το 66% του ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να αφήσει χώρο και για άλλους επιχειρηματικούς ομίλους να πάρουν μερτικό από τη λεία...
Ετικέτες

Δημοσίευση σχολίου

[blogger]

MKRdezign

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget