ΓΑΛΛΙΚΑ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑ Σχέδια διείσδυσης και στη Λατινική Αμερική

Από παλιότερη κινητοποίηση ανθρακωρύχων 
στη βόρεια Χιλή, όπου εκτός από σημαντικά ορυχεία
 συγκεντρώνονται όλο και περισσότερα ηλιακά πάρκα
Την ώρα που το μέλλον της Ευρωζώνης (αλλά και γενικά της ΕΕ) θεωρείται αβέβαιο, στο φόντο της συνεχιζόμενης αναιμικής ανάκαμψης και οικονομικής ύφεσης, που αφήνει ορατά τα σημάδια της σε ισχυρές ευρωπαϊκές δυνάμεις, μαίνονται οι σχεδιασμοί για τη διείσδυση μονοπωλιακών ομίλων σε διάφορες περιοχές του πλανήτη. Για παράδειγμα, σε χώρες όπως η Γαλλία ή η Ιταλία, όπου οι άρχουσες τάξεις αισθάνονται όλο και πιο έντονη την «πίεση» από το προβάδισμα που εξακολουθούν να έχουν τα γερμανικά μονοπώλια στη Γηραιά Ηπειρο (και όχι μόνο), διευρύνεται η συζήτηση για τα βήματα και τις συμμαχίες που θα αναβαθμίσουν τη θέση της πλουτοκρατίας.
Σ' αυτή τη βάση, καταγράφονται μια σειρά από οικονομικές συνεργασίες, καθώς οι διάφορες μερίδες του κεφαλαίου επιχειρούν ανοίγματα με τα οποία προσδοκούν να προστατέψουν τη δική τους κερδοφορία αλλά και να επιφέρουν ανακατατάξεις που θα πλήξουν τους ανταγωνιστές τους. Τέτοια είναι τα ανοίγματα που επιχειρούνται, για παράδειγμα, τον τελευταίο καιρό όλο και πιο συχνά στη Λατινική Αμερική. Σε μια περιοχή που οι ΗΠΑ μπορεί να θεωρούν «πίσω αυλή» τους, ωστόσο τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται όλο και πιο αποφασιστικά κινεζικά, ρωσικά αλλά και ευρωπαϊκά κεφάλαια.
Αυτό δημιουργεί νέα δεδομένα όχι μόνο για τις «ισορροπίες» στη συγκεκριμένη γεωγραφική ζώνη αλλά και στις συμμαχίες και διακρατικές καπιταλιστικές ενώσεις στις οποίες συμμετέχουν τα αντίστοιχα κέντρα.
Το πώς κάθε φορά ισχυροποιούνται οι διάφορες μερίδες του κεφαλαίου δεν μπορεί παρά να αλληλεπιδρά με τις εξελίξεις ευρύτερα στην ιμπεριαλιστική πυραμίδα, τους συμβιβασμούς και τις αντιθέσεις, ειδικά σε μια περίοδο που οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης (όπου είναι θετικοί) ανατροφοδοτούν διαρκώς την όξυνση του ανταγωνισμού, γεμίζοντας τον παγκόσμιο χάρτη με μικρότερες ή μεγαλύτερες εστίες έντασης, πάντα το ίδιο επικίνδυνες για τους λαούς.
Η Μπατσελέ στη Γαλλία
Η πρόσφατη επίσκεψη της Προέδρου της Χιλής, Μιτσέλ Μπατσελέ, στην Ευρώπη (όπου μεταξύ άλλων βρέθηκε για να πάρει μέρος στη Σύνοδο ΕΕ - CELAC) ανέδειξε συν τοις άλλοις το ενδιαφέρον που αναπτύσσουν και γαλλικά μονοπώλια για τη συγκεκριμένη χώρα, αλλά και γενικά για τη Λατινική Αμερική.
Στην περιοδεία, ξεχώρισε μάλλον η 4ήμερη παραμονή της Μπατσελέ στη Γαλλία, στη διάρκεια της οποίας παραβρέθηκε σε συνάντηση που οργάνωσε η MEDEF (η Ενωση των Γάλλων βιομηχάνων) για να επισημάνει πόσο «ανταγωνιστική» είναι η χώρα της και τι «πρότυπο σταθερότητας» αποτελεί, κλείνοντας το μάτι στους μεγαλοεπιχειρηματίες για τους ρυθμούς καπιταλιστικής ανάπτυξης (πάνω από 4%) που έχει η Χιλή τα τελευταία χρόνια, τη γοργή ανατροπή εργασιακών σχέσεων, τις σαρωτικές ιδιωτικοποιήσεις που προωθούνται, όπως και την όλο και στενότερη πρόσδεση της Παιδείας στις ανάγκες των μονοπωλίων (ενάντια στην οποία γίνονται μια σειρά από αγώνες που εισπράττουν την άγρια καταστολή της κυβέρνησης Μπατσελέ).
Ο ίδιος ο Γάλλος Πρόεδρος, Φρανσουά Ολάντ, στο δείπνο που παρέθεσε προς τιμήν της ομολόγου του, τόνισε πως η Γαλλία είναι σήμερα ο δεύτερος μεγαλύτερος Ευρωπαίος προμηθευτής της Χιλής και πάνω από 200 γαλλικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στη χώρα. «Εχουμε αποφασίσει να ενισχύσουμε τη συνεργασία μας για να διατηρήσουμε την τεχνολογική καινοτομία στις χώρες μας», πρόσθεσε, ανακοινώνοντας ότι «τρία κοινά κέντρα αριστείας στον τομέα της ενεργειακής απόδοσης, των θαλάσσιων πηγών ενέργειας και των νέων τεχνολογιών στην πληροφορική θα ιδρυθούν σύντομα στη Χιλή».
Από τη μεριά της, η Μπατσελέ αναφέρθηκε στην «επανενεργοποίηση της συνεργασίας στον διαστημικό τομέα, που θα μπορούσε στο μέλλον να οδηγήσει στη δημιουργία μιας διαστημικής υπηρεσίας με τη στήριξη της Γαλλίας».
Επιχειρηματικές συμφωνίες
Μεταξύ άλλων συμφωνιών που υπογράφτηκαν στη διάρκεια της επίσκεψης Μπατσελέ στη Γαλλία, οι εταιρείεςADP («Aeroports de Paris») και «Vinci Airports» ανέλαβαν (μέσα από τη σταθερή συνεργασία που έχουν με την ιταλική «Astaldi») να κατασκευάσουν νέο τερματικό σταθμό στο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας, Σαντιάγκο.
Επίσης, ο ενεργειακός όμιλος «Engie» (όπως μετονομάστηκε τον Απρίλη η GDF Suez) ανέλαβε τη σύνδεση των δικτύων ηλεκτροδότησης στο βορρά και στο κέντρο της Χιλής. Η «Engie» δραστηριοποιείται σήμερα στον τομέα της παραγωγής και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και στο φυσικό αέριο, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Εκτός από τις Υποδομές και την Ενέργεια, η ιστοσελίδα της Γαλλικής Προεδρίας σημείωνε ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν «στην εμβάθυνση της στρατηγικής εταιρικής σχέσης» τους αλλά και στην ενίσχυση των διμερών επενδύσεων και σε κλάδους όπως η διαχείριση υδάτων, ωστόσο ευρέως δεν έγιναν γνωστές άλλες πληροφορίες για το περιεχόμενο των συνομιλιών ή και πιθανών συμφωνιών.
Ψάχνουν διέξοδο για την κερδοφορία τους
Σήμερα, στη Χιλή δραστηριοποιούνται ήδη γαλλικοί κολοσσοί, όπως η ενεργειακή «Solaire Directe», που ασχολείται με την παραγωγή ηλιακής ενέργειας. Μόλις τον περασμένο Μάη η εταιρεία ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να επενδύσει ακόμα 130 εκατομμύρια δολάρια στη χώρα, για την ανάπτυξη των σχεδίων ηλιακών πάρκων «Ντενερσόλ» και «Κάντο ντελ Αγουα», που βρίσκονται στην έρημο Ατακάμα (βόρεια Χιλή). Η κατασκευή των ηλιακών πάρκων αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2015.
Είναι η τρίτη τέτοια επένδυση για τη «Solaire Directe» στην περιοχή, μετά το σχέδιο «Αντακολό» που κατασκευάστηκε το 2013 και το «Λος Λόρος», του οποίου η κατασκευή θα ξεκινήσει επίσης τις επόμενες βδομάδες.
Κατά τ' άλλα, στην ευρύτερη περιοχή της Λατινικής Αμερικής την εμφάνισή τους κάνουν τα τελευταία χρόνια όλο και πιο δυναμικά και όμιλοι όπως αυτός της «Airbus» (πλειοψηφούν τα γαλλικά κεφάλαια). Ο συγκεκριμένος ανακοίνωσε στις αρχές του περασμένου Μάη ότι πούλησε 100 αεροσκάφη τύπου «Α320neo» στην κολομβιάνικη εταιρεία «Avianca». Η συμφωνία - της οποίας η συνολική αξία εκτιμάται στα 10 δισ. δολάρια - ήταν «η μεγαλύτερη παραγγελία που έγινε ποτέ στην ιστορία της αεροπορίας της Λατινικής Αμερικής», όπως ισχυρίστηκε τουλάχιστον η ίδια η «Airbus».
Ανάμεσα σε άλλες «παρουσίες» είναι κι αυτή της εταιρείας παροχής συμβουλών και «αποτροπής ρίσκου» «Amarante», που σήμερα έχει παρουσία σε Βραζιλία και Βενεζουέλα ενώ ετοιμάζει θυγατρικές σε Κολομβία, Περού και Εκουαδόρ.
Επιπλέον, η εταιρεία κατασκευής καλωδιακών συστημάτων μεταφοράς (π.χ. τελεφερίκ) «Poma Pomagalski S.A.», της οποίας σχέδια βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη σε Βολιβία, Χιλή και Μεξικό. Τέτοια συστήματα έχουν σχετικά πιο ευρεία χρήση σε λατινοαμερικανικές μεγαλουπόλεις (στην Ευρώπη είναι ακόμα λιγότερο διαδεδομένα) και εκτιμάται ότι το κόστος (όπως και ο χρόνος) κατασκευής τους είναι πολύ μικρότερο σε σχέση π.χ. με μετρό ή τραμ.
Πλούτος των λαών - λεία των μονοπωλίων
Η Επιτροπή Ξένων Επενδύσεων (CIEChile) που έχουν συγκροτήσει, μεταξύ άλλων, τα υπουργεία Οικονομίας, Οικονομικών, Εξωτερικών και Σχεδιασμού της κυβέρνησης της Χιλής διαφημίζει στην ιστοσελίδα της ως προτέρημα της χώρας το γεγονός ότι το 2010 έγινε το πρώτο κράτος της Λατινικής Αμερικής που εντάχθηκε στον Οργανισμό για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ). Δηλαδή, τη διακρατική ένωση που επεξεργάζεται και εξειδικεύει νέες αντιλαϊκές συνταγές κατά χώρα, από την οποία και η σημερινή ελληνική συγκυβέρνηση έχει πάρει εκλεκτές συμβουλές (π.χ. για την κλιμάκωση της αντιασφαλιστικής επίθεσης).
Μεταξύ άλλων, η CIEChile περηφανεύεται επειδή η χώρα ήταν με βάση στοιχεία του ΟΗΕ το 2012 11η μεγαλύτερη παραλήπτρια διεθνώς Αμεσων Ξένων Επενδύσεων, επειδή βρίσκεται σταθερά στην πρώτη 20άδα των πιο ελκυστικών προορισμών για επενδύσεις, διεθνώς.
Παραθέτοντας κλάδους από τους οποίους οι επενδυτές θα μπορούσαν να προσδοκούν αυξημένα κέρδη, αναφέρεται στην τεράστια ακτογραμμή της χώρας (σχεδόν 4.300 χιλιόμετρα) που ευνοεί μια μεγάλη ποικιλία υδατοκαλλιεργειών (η Χιλή είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός σολομού στον κόσμο).
Μεταξύ άλλων, επισημαίνεται ότι η χώρα προσφέρει «ευνοϊκές συνθήκες για την ανάπτυξη εναλλακτικών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ)». Ενδεικτικό είναι πως τον Απρίλη του 2014, αντιπροσωπεία της MEDEF, με τη συμμετοχή αντιπροσώπων από τις «Vinci Airports», «BNP Paribas», (την τότε) «GDF-Suez» και συνολικά 15 εταιρείες επισκέφτηκαν το Σαντιάγο και συζήτησαν με στελέχη της κυβέρνησης τις ευκαιρίες που προσφέρει η χώρα ειδικά σε κλάδους όπως η Ενέργεια, οι Μεταφορές και οι Υποδομές.
Στο διαδίκτυο, κυκλοφορούν δηλώσεις στελεχών μεγάλων εταιρειών από τον τομέα των ΑΠΕ που υποστηρίζουν ότι στη βόρεια Χιλή και συγκεκριμένα την έρημο Ατακάμα (σ.σ. στην περιοχή εκτός από μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα φιλοξενούνται και ορισμένα από τα πιο σημαντικά ορυχεία της Χιλής) «υπάρχει αναμφισβήτητα μια από τις μεγαλύτερες πηγές ηλιακών πόρων». Αντίστοιχες δηλώσεις έχουν γίνει και για τις προοπτικές που προσφέρει η Παταγονία (περιλαμβάνει περιοχές της νότιας Χιλής και Αργεντινής) στην ανάπτυξη της Αιολικής Ενέργειας.
Μεταξύ άλλων, σε επιχειρηματικές ιστοσελίδες που καταγράφουν αναλυτικά τις επενδυτικές ευκαιρίες στην Ενέργεια, υπάρχουν δημοσιεύματα με τίτλους όπως «η Χιλή είναι αναμφισβήτητα η κορυφαία αγορά ανανεώσιμων μορφών Ενέργειας».
Τα παραπάνω δείχνουν ότι η Χιλή θα βρεθεί στο επίκεντρο του μονοπωλιακού ενδιαφέροντος, ενόψει και της Παγκόσμιας Συνδιάσκεψης για το Κλίμα που θα γίνει το Δεκέμβρη του 2015 στο Παρίσι, η οποία, με το πρόσχημα της «αντιμετώπισης των κλιματικών αλλαγών» στρώνει το έδαφος για την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών σχεδιασμών που θα δώσουν διέξοδο σε λιμνάζοντα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια.
Ετικέτες

Δημοσίευση σχολίου

[blogger]

MKRdezign

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget