ΑΓΩΓΟΙ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ Ανταγωνιστικοί σχεδιασμοί σε ένα ήδη εύφλεκτο τοπίο

Με ταχείς ρυθμούς η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προωθεί τα σχέδια μετατροπής της χώρας σε «κόμβο μεταφοράς» Ενέργειας, σε όφελος των εγχώριων, αλλά και διεθνικών μονοπωλίων. Ταυτόχρονα αυτά τα σχέδιά της τα συνδυάζει με την επιδίωξη να «παρουσιαστεί» ως αξιόπιστος μεσολαβητής, ικανός να διαδραματίσει ενεργό ρόλο και στην προάσπιση της «ενεργειακής ασφάλειας» της Ευρωπαϊκής Ενωσης με τη «διαφοροποίηση πηγών και προμηθευτών» στην ΕΕ, αλλά και στην προώθηση του ρωσικού αερίου στις ευρωπαϊκές αγορές, αν και με βάση τα αποτελέσματα των πρόσφατων ταξιδιών του κυβερνητικού κλιμακίου στη Μόσχα, με επικεφαλής τον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα, αλλά και της επίσκεψης του Α. Μίλερ της «Gazprom» στην Αθήνα η υπόθεση του ρωσικού αγωγού αερίου είναι στον αέρα.
Την εβδομάδα που πέρασε κατά την επίσημη επίσκεψη του επικεφαλής της «Gazprom» στην Αθήνα και των συναντήσεων που πραγματοποίησε με τον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα και τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Λαφαζάνη προέκυψε - ανάμεσα σε άλλα - η επιθυμία των δύο πλευρών να προωθήσουν γοργά το νέο ρωσικό αγωγό, με δυναμικότητα μεταφοράς 63 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου, από τα οποία τα 15,75 δισ. κ.μ. θα παραδίδονται στην τουρκική αγορά και τα υπόλοιπα 47,25 δισ. κ.μ. θα κατευθύνονται στην ευρωπαϊκή, μέσω της Ελλάδας.
Τους τελευταίους μήνες, μετά την κατάρρευση των ρωσικών σχεδίων για την κατασκευή του «South Stream» (οι Ρώσοι λένε ότι τον ακύρωσε η αρνητική στάση της κυβέρνησης της Βουλγαρίας, αλλά φαίνεται ότι σ' αυτό υπήρξαν έντονες αμερικανοευρωπαϊκές παρεμβάσεις προς τη βουλγαρική πολιτική ηγεσία), η Ρωσία προωθεί νέα όδευση, ουσιαστικά του ίδιου αγωγού, αυτή τη φορά μέσω της Τουρκίας, καθώς από το 2019 σταματά την προμήθεια ρωσικού φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας. Το 2014, από το δίκτυο αγωγών που διασχίζει το ουκρανικό έδαφος, έφτασαν στις ευρωπαϊκές αγορές συνολικά 58,9 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου, από τα οποία περισσότερα από τα μισά, 31,4 δισ. κ.μ., σε Ιταλία, Αυστρία, Ουγγαρία, Σλοβενία και Κροατία, ενώ την υπόλοιπη ποσότητα προμηθεύτηκαν οι Σερβία, Βοσνία, Ρουμανία, Τουρκία, Βουλγαρία και Ελλάδα.
Βεβαίως, ως τώρα υπάρχουν διακηρύξεις και προθέσεις χωρίς τίποτα χειροπιαστό. Τα όποια σχέδια λένε οι Ρώσοι πρέπει να εγκριθούν από την ΕΕ και να υλοποιηθούν από ρωσο-ευρωενωσιακή κοινοπραξία. Αυτό δείχνει ότι αφενός η Ρωσία, παρά το «εμπάργκο» της ΕΕ, λόγω της κρίσης στην Ουκρανία, δεν φαίνεται να θέλει να ακολουθήσει πολιτική διαφοροποίησης με κράτη-μέλη της ΕΕ προκειμένου να μην επιδεινώσει περαιτέρω τις σχέσεις της με την ΕΕ και ιδιαίτερα με τη Γερμανία, αφετέρου παίρνει υπόψη τις παρεμβάσεις της Κομισιόν σχετικά με το ρωσικό αέριο, στο όνομα του ανταγωνισμού με τις τιμές και τη διαφοροποίηση των πηγών Ενέργειας ως μέτρο ενεργειακής ασφάλειας των μονοπωλίων.
Εκτός από το ουκρανικό δίκτυο, το ρωσικό φυσικό αέριο προωθείται σήμερα από δύο αγωγούς στο βορρά, τον «Nord Stream», ο οποίος μέσω της Βαλτικής καταλήγει στη Γερμανία και τον «Yamal Europe», που διασχίζει τη Λευκορωσία και την Πολωνία για να καταλήξει επίσης στη Γερμανία. Ενας ακόμη αγωγός, ο «Blue Stream», εξυπηρετεί ανάγκες της τουρκικής αγοράς. Η «Gazprom», εκτός από το νέο νότιο αγωγό, προωθεί και την κατασκευή των «Nord Stream 3 & 4», συνολικής δυναμικότητας 55 δισ. κ.μ., μέσω των οποίων θα προμηθεύονται η Γερμανία, η Γαλλία, η Τσεχία και το Η. Βασίλειο, και «Yamal 2», δυναμικότητας 15 δισ. κ.μ. που θα διασχίζει την Πολωνία, για να προμηθεύει την Κεντρική Ευρώπη.
Είναι φανερό πως σε περίπτωση που τα σχέδια της Ρωσίας για δημιουργία εναλλακτικής όδευσης του «South Stream» δεν προχωρήσουν, η Γερμανία θα μετατραπεί σε βασικό σταθμό διανομής του ρωσικού φυσικού αερίου στην ΕΕ, επί της ουσίας θα διατηρεί το μονοπώλιο διανομής φυσικού αερίου στην Ευρώπη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για τους συσχετισμούς δύναμης εντός της ΕΕ, αλλά και καθεαυτές τις ρωσογερμανικές σχέσεις.
Δεν λέει «όχι» σε κανέναν...
Η συγκυβέρνηση εμφανίζεται πρόθυμη να γίνει η Ελλάδα μέρος των ρωσικών σχεδιασμών για την ανεύρεση εναλλακτικών δρόμων προώθησης φυσικού αερίου στην Ευρώπη, όταν ήδη έχει υπογραφεί συμφωνία για τον αγωγό ΤΑΡ ή αλλιώς «Αδριατικός Αγωγός», που περνά από τη Βόρεια Ελλάδα και θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη, με την κατασκευή του οποίου συμφωνεί η κυβέρνηση και την στηρίζει. Δηλώνει, μάλιστα, ότι και οι δύο αγωγοί μπορούν και πρέπει να κατασκευαστούν.
Την ίδια στάση τηρεί και σε ό,τι αφορά τον λεγόμενο Κεντρικό Διάδρομο, για την προώθηση του οποίου πραγματοποιήθηκε τριμερής συνάντηση την περασμένη Τετάρτη στη Σόφια μεταξύ των αρμόδιων υπουργών Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Κατά τη συνεδρίαση τέθηκε επί τάπητος η έναρξη των έργων του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας - Βουλγαρίας IGB, που θα μεταφέρει ποσότητες φυσικού αερίου της τάξης των 3 έως 5 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Π. Λαφαζάνης στο πλαίσιο της συνεδρίασης, η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί μέχρι τα τέλη του επόμενου μήνα και η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει στο δεύτερο τέταρτο του 2016, με την προοπτική της έναρξης της λειτουργίας του αγωγού δύο χρόνια αργότερα. Ο IGB έχει ήδη κατοχυρώσει 45 εκατ. ευρώ από τα ταμεία της ΕΕ, ενώ οι τρεις άμεσα ενδιαφερόμενες χώρες προωθούν την επιπλέον χρηματοδότηση του έργου, ενώ εκτός από τη διασύνδεσή του με τον ΤΑΡ η ελληνική πλευρά επιθυμεί την τροφοδοσία του και με υγροποιημένο φυσικό αέριο, κάτι που επανέλαβε και στη συνεδρίαση της Σόφιας ο Π. Λαφαζάνης.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι μία μέρα νωρίτερα από τη σύσκεψη της τριμερούς στη Σόφια, υπήρξε συνάντηση του υφυπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ, Hoyt Yee, με το Βούλγαρο πρωθυπουργό Μπ. Μπορίσοφ, κατά τη διάρκεια της οποίας ανάμεσα στα ζητήματα «κοινού ενδιαφέροντος» που συζητήθηκαν τέθηκε και το θέμα του «Κεντρικού Διαδρόμου» και του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας - Βουλγαρίας. Σύμφωνα με τα διεθνή πρακτορεία, ο Αμερικανός υφυπουργός Εξωτερικών εξέφρασε για μία ακόμη φορά το έντονο ενδιαφέρον των ΗΠΑ για «την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της ευρύτερης περιοχής», πρόσθεσε ότι «το κλειδί της ενεργειακής ασφάλειας είναι η διαφοροποίηση» και υπό αυτό το πρίσμα συμπλήρωσε πως «ο διασυνδετήριος αγωγός μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας είναι υψηλής σημασίας».
Προωθεί και το LNG
«Στρατηγικής σημασίας» έργο για την ενίσχυση της ασφάλειας τροφοδοσίας των μονοπωλίων της ΕΕ και της Ελλάδας με φυσικό αέριο συνιστά και η επέκταση των υποδομών του Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, συνολικού προϋπολογισμού 156,25 εκατ. ευρώ, με την ολοκλήρωση της οποίας θα αυξηθεί ο αποθηκευτικός χώρος του σταθμού κατά 73% (από 130.000 κ.μ. στα 225.000 κ.μ.), ενώ η δυναμικότητα αεριοποίησης θα αυξηθεί σε 1.400 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου την ώρα από 1.000 κ.μ. που είναι σήμερα.
Ο σταθμός της Ρεβυθούσας συγκαταλέγεται στους δεκατρείς (13) αντίστοιχους σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου που λειτουργούν σήμερα σε όλο το χώρο της Μεσογείου και της Ευρώπης. Παράλληλα σχεδιάζεται η κατασκευή Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Β. Ελλάδα.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι στα μέσα του προηγούμενου Μάρτη, από τη Βουδαπέστη, ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ υπεύθυνος για θέματα Ενέργειας, Αμος Χοχστάιν, κάλεσε τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης να δώσουν έμφαση στην κατασκευή μικρότερων έργων φυσικού αερίου και όχι να επενδύουν σε «έργα - υπερπαραγωγές» (blockbuster ήταν η λέξη που χρησιμοποίησε) για την κατασκευή αγωγών, «φωτογραφίζοντας» εμφανώς το νέο ρώσικο σχέδιο.
Επίσης είχε αποκαλύψει, δίχως να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες, ότι οι ΗΠΑ βρίσκονται σε συζητήσεις με τη νέα ελληνική κυβέρνηση σχετικά με το θέμα κατασκευής ενός νέου τερματικού σταθμού LNG στη Θεσσαλονίκη, λέγοντας επίσης ότι με την κατασκευή ενός τέτοιου έργου η διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας θα είναι ανεξάρτητη από το «Νότιο Διάδρομο», τον αγωγό δηλαδή που φέρνει το αέριο της Κασπίας στην Ευρώπη.
Οπως αναφέραμε και προηγούμενα, η ελληνική κυβέρνηση ταυτίζεται πλήρως με αυτόν τον αμερικανικό σχεδιασμό, ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι κατά την πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Εξωτερικών Ν. Κοτζιάστις ΗΠΑ προανήγγειλε επίσκεψη του Αμος Χοχστάιν στην Αθήνα το αμέσως επόμενο διάστημα «για συνομιλίες» και πρόσθεσε ότι ο ομόλογός του Τζον Κέρι του είπε ότι «οι ΗΠΑ θα ήταν πρόθυμες να κάνουν μια αντιπροσφορά» για τον αγωγό της «Gazprom».
Απ' όλα τα παραπάνω γίνεται καθαρό ότι η στρατηγική να γίνει η Ελλάδα ενεργειακός κόμβος σε όφελος των μονοπωλίων την εντάσσει μέσα στο κουβάρι των οξύτατων ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, εντός των οποίων η συγκυβέρνηση με τη στάση της βάζει ακόμη πιο βαθιά το λαό σε κινδύνους ακόμη και πολέμου.

Δημοσίευση σχολίου

[blogger]

MKRdezign

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget