ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ «Καταργούνται» τα ΔΗΠΕΘΕ;

Ισως», «θα δούμε», «δεν υπάρχουν λεφτά», «θα εξεταστεί»... αυτές οι εκφράσεις συνόδευαν τις απαντήσεις του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη σε ερωτήσεις για τα μεγάλα και διαχρονικά προβλήματα σε όλους τους τομείς του Πολιτισμού και ιδιαίτερα στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, κατά τη συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους, στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Σε ό,τι αφορά όμως τις προτεραιότητες του υπουργείου ήταν σαφέστατος: «Στόχος μας είναι να παράγει πλούτο το υπουργείο. Πρέπει να το πιστέψουμε και να το κάνουμε... Εχουμε περάσει έναν οικονομικό πόλεμο, και πιστεύω πως μια κολόνα στην οποία πρέπει να στηριχθούμε είναι ο πολιτισμός», είπε ο Ν. Ξυδάκης.
Κατ' αρχήν, ένα φλέγον ζήτημα είναι αν το χαρτοφυλάκιο του Πολιτισμού θα έχει δικό του προϋπολογισμό ή αν θα ενταχθεί στον ενιαίο του νέου υπερυπουργείου Πολιτισμού, Αθλητισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ο Νίκος Ξυδάκης δήλωσε ότι για φέτος θα ισχύσει ο συμφωνημένος προϋπολογισμός, που έφτασε να είναι λιγότερος από το μισό των προηγούμενων χρόνων (αν και η θέση του ΣΥΡΙΖΑ προεκλογικά ήταν να διαπλασιαστεί) και θα εξεταστεί τι θα γίνει το 2016. Ανάγοντας σαν βασική πηγή χρηματοδότησης πολιτισμού το ΕΣΠΑ, είπε ότι θα χαθεί ένα μέρος των πόρων που είχε από τα ΕΣΠΑ (σ.σ. εργαλείο που νομιμοποιεί το χάλι της υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης των δημόσιων πολιτιστικών δομών), αφού για την περίοδο 2016 - 2020 θα λάβει με το νέο πρόγραμμα 400 αντί για 700 εκατομμύρια ευρώ, καθώς δεν χρηματοδοτεί πλέον πρόγραμμα πολιτισμού το νέο ΕΣΠΑ, παρά μόνο τις καινοτόμες δράσεις. Δεν θα μπορούσε, άλλωστε, να είναι διαφορετικά, αφού το ΕΣΠΑ αποτελεί εργαλείο προώθησης της πολιτικής της ΕΕ για διευκόλυνση του ιδιωτικού τομέα να επενδύσει στον πολιτισμό.
Πολιτιστικό ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ
Μίλησε για τις μεγάλες δυνατότητες του ΤΑΠ και της μετατροπής του σε ένα μεγάλο ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ. Αναφέρθηκε στην ανάγκη να γίνει το ΤΑΠ (και όχι ΤΑΠΑ πλέον, όπως δήλωσε. σ.σ. έχουν ένα θέμα με τις λέξεις στη νέα κυβέρνηση) βασικός παραγωγικός μοχλός του υπουργείου. «Να υπάρχει μια διαρκής ροή χρημάτων από τον ΤΑΠ, μέσω της λειτουργίας του με έναν σωστό, αποδοτικό, σύγχρονο τρόπο. Το υπουργείο πρέπει να περάσει στην εποχή του ηλεκτρονικού εμπορίου, για να εκμεταλλευτεί τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του, από τις φωτογραφίες που διαθέτει μέχρι τα σουβενίρ. Σε συνδυασμό με το υπουργείο Ερευνας σκοπεύουμε να σχεδιάσουμε κι επιπλέον προϊόντα και υπηρεσίες. Πρέπει να παράγει και φυσικό, όχι μόνο συμβολικό, πλούτο, να συνεισφέρει στη ροή χρήματος. Τζιράρει περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ σήμερα, δεν ξέρουμε πού μπορεί να φτάσει με καλύτερη αξιοποίηση».
Μια από τις προτεραιότητες του ΥΠΠΟ είναι να ανοίξει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Ενώ είπε ότι έχει βρεθεί και τρόπος να ξεκλειδωθεί και η δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχου που ανέρχεται σε 3 εκατομμύρια ευρώ.
Αλλαγές, αλλαγές... προς ποια κατεύθυνση;
Σε ό,τι αφορά τον οργανισμό του υπουργείου Πολιτισμού, που δημιούργησε πολλές αντιδράσεις υποσχέθηκε ότι θα τον αλλάξει. Εν αναμονή της τοποθέτησης νέου Γενικού Γραμματέα και αλλαγών διοικήσεων ως είθισται σε εποπτευόμενους οργανισμούς, αλλαγές και στο νομοθετικό πλαίσιο των μεγάλων μουσείων της χώρας μελετά ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης, ώστε να λειτουργούν κατά το πρότυπο του Μουσείου Ακρόπολης. «Για να γίνουν ευέλικτα, με διοικητική αυτοτέλεια, αλλά και να έχουν διάρκεια οι διοικήσεις τους», εννοώντας στην ουσία την επιχειρηματική λειτουργία με τους νόμους του κέρδους και της αγοράς όλων των Μουσείων της χώρας. Αλλωστε, η ανάδειξη του Μουσείου της Ακρόπολης ως πρότυπου Μουσείου ήταν στις επιδιώξεις και της προηγούμενης κυβέρνησης.
Σε ό,τι αφορά το Μέγαρο Μουσικής το χαρακτήρισε «μεγάλο φέσι στο κεφάλι του ελληνικού κράτους. Το κράτος είναι εγγυητής των δανείων του. Για να τα καλύψει θα πρέπει να πάρει τα κτίρια», ενώ δεν απέκλεισε να γίνει αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου του Μεγάρου, ώστε να περάσει πλήρως και ο έλεγχος της διοίκησης στο κράτος. Κατηγόρησε το Μέγαρο για τη σχέση του με την ΚΟΑ και τη Λυρική, που «ήταν δεσποτική και άθλια», ενώ πρόσθεσε πως όταν το κράτος ελέγχει τα κτίρια θα μπορέσει να στεγάσει και τις ορχήστρες. Για το αν θα αναζητηθούν ευθύνες στο θέμα του Μεγάρου δε φάνηκε ιδιαίτερα θερμός... «θα το δούμε» κι αυτό!
Ανακοίνωσε, επίσης, ότι υπέγραψε για την εκταμίευση σε πολλούς εποπτευόμενους οργανισμούς το 50% περίπου της ετήσιας επιχορήγησής τους με χαρακτηριστικό παράδειγμα το ΚΘΒΕ, λέγοντας ότι πήρε πάνω από 3 εκατ. αν και - σύμφωνα με πληροφορίες μας, αυτά που θα εκταμιευθούν είναι 1 εκατομμύριο ευρώ, που αρκούν μόνο για τη μισθοδοσία. Ενώ, δεν έκανε λόγο για τα χρέη που φορτώθηκε το ΚΘΒΕ από την Οπερα και πώς θα απαλλαγεί από αυτά.
Σπόντες όμως έριξε κατά του Θεατρικού Μουσείου που προμηνύει ότι δεν θα κάνει κάτι για τα χρόνια οικονομικά προβλήματα. «Εδώ δεν μπορεί» - λέει - «να τα βρει με την Εταιρεία Θεατρικών Συγγραφέων. Δεν μπορούν να διαχειριστούν τα του οίκου τους». Ασχετο! Αναληθές... και απόλυτα ανακριβές. Για την έλλειψη χρηματοδότησης του Κέντρου από το ΥΠΠΟ δεν φταίει ότι «ερίζουν» - κατά τον υπουργό Εταιρεία και Θεατρικό Μουσείο. Η μόνη σχέση που έχουν μεταξύ τους είναι ότι το Κέντρο Μελέτης και Ερευνας Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο (ΚΜΕΕΘ - Θ.Μ.) ιδρύθηκε το 1938 από την Εταιρεία. Το 1976 το Θεατρικό Μουσείο μετατράπηκε σε αυτοτελές ίδρυμα Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου. Και από το 1996 είναι αυτοτελές και επιχορηγούμενο από το ΥΠΠΟ, το οποίο έχει κόψει εδώ και χρόνια τη χρηματοδότηση με αποτέλεσμα το Κέντρο να υπολειτουργεί, ενώ το πλούσιο αρχειακό υλικό της ελληνικής θεατρικής ιστορίας να «μελετάται» από ...κατσαρίδες και τρωκτικά.
...«συσσίτια προς ημετέρους»!
Για εκείνους που περιμένουν επιχορηγήσεις ήταν κατηγορηματικός. Χαρακτήρισε τις επιχορηγήσεις «συσσίτια προς ημετέρους». Χαρακτηρισμός υβριστικός που κανείς άλλος υπουργός δεν τόλμησε, αν και κατά καιρούς, στη διάρκεια των 30 περίπου χρόνων λειτουργίας του θεσμού, που ανέτρεψε θετικά το «σκηνικό» στο χώρο του θεάτρου, πολλά έχουν ειπωθεί κι έχουν γραφτεί. Επιθέσεις κατά των επιχορηγούμενων θιάσων, αποκαλώντας τους ανθρώπους τους «κρατικοδίαιτους καλλιτέχνες»... Τα τελευταία δε χρόνια της «κρίσης», οι κρατικές χρηματοδοτήσεις θεωρούνται παρέμβαση στη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς, η οποία θα πρέπει να εξελιχθεί μόνο στη βάση της ανταγωνιστικότητας, στη βάση δηλαδή της δυνατότητας ενός καλλιτεχνικού προϊόντος να υπερισχύσει έναντι ενός άλλου χωρίς εξωτερική βοήθεια. Τονίζουμε για άλλη μια φορά ότι το ποιοτικό θέατρο, το πειραματικό θέατρο οι νέες ομάδες δεν μπορεί να αναπτυχθούν με αξιώσεις χωρίς κρατική υποστήριξη.
Και όλα αυτά σε αντίθεση με τις προεκλογικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ όπου διαβάζουμε: «Ελεύθερο επιχορηγούμενο θέατρο: Θεσμοθέτηση των επιχορηγήσεων του Ελεύθερου Θεάτρου, με ορισμό αυστηρών κριτηρίων ως προς το καλλιτεχνικό μέρος, και διαρκή έλεγχο ως προς την οικονομική διαφάνεια».
Σε ό,τι αφορά τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα δεν κρίνει απαραίτητη την ύπαρξή τους και ότι ελάχιστα από αυτά έχουν κάνει για εκείνον κάποια δουλειά. Σε αντίθεση και πάλι με τις προεκλογικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για «αναδιοργάνωση του θεσμού των Δημοτικών Θεάτρων, στα πλαίσια της θεατρικής αποκέντρωσης», ο υπουργός μίλησε μεν για αποκέντρωση, «ώστε να αποκτήσουν οι περιφέρειες τον δικό τους πολιτισμό και όχι να εισάγουν, ενώ, «πρέπει να ξαναδούμε την ποπ κουλτούρα... Και το πανηγύρι και ο εσπερινός είναι πολιτισμός».
Σε άλλο σημείο της συζήτησης, ο Ν. Ξυδάκης είπε ότι «ίσως πρέπει να αυτονομηθεί ξανά το ΕΚΕΒΙ στο χώρο του βιβλίου. Μαζί με τον υπουργό Οικονομίας, κύριο Σταθάκη, εξετάζουμε και το ζήτημα της ενιαίας τιμής. Εχω τη διαβεβαίωση του υπουργού Οικονομικών ότι δε θα πειραχθεί ο ΦΠΑ του κλάδου».
Τέλος, δεν θα μετακομίσει το ΥΠΠΟ στο εργοστάσιο «Τσαούσογλου» στην Πειραιώς 260 παρότι αυτήν τη στιγμή δαπανά 49.100 τον μήνα για το κτίριο της οδού Μπουμπουλίνας, που πουλήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ, στη θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας «Πανγαία».

Δημοσίευση σχολίου

[blogger]

MKRdezign

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget